Vezetési gyakorlatot tartottak Tatán

Közel ötven fő vett részt az MH 25. Klapka György Lövészdandár márciusi vezetési gyakorlatán Tatán. A leendő gépjármű vezetők egyénileg és kötelékben tanultak meg az eszközeikkel mozogni, különböző látási és terepviszonyok között.

A Magyar Honvédség gépjárműveit csak olyanok vezethetik, akik rendelkeznek az adott honvédségi eszköz vezetéséhez szükséges kategóriájú civil járművezetői engedéllyel. A gépjárművezetői beosztásba tervezett katonák részére lehetőséget biztosított a Magyar Honvédség, hogy a szükséges civil jogosítványt térítésmentesen a MH 25. Klapka György Lövészdandár által szervezett oktatás alatt megszerezhessék.

A honvédségi gépjárművezetővé válás hosszabb folyamat. Mivel a katonai járművek paraméterei és adottságai nagyban eltérnek a civil közlekedési eszközöktől, ezért külön elméleti és gyakorlati foglalkozásokon kell részt vennie a sofőröknek. Miután elsajátították a vezetők a szükséges elméleti és egyénileg teljesítendő gyakorlati ismereteket, utána kötelékben, azaz menetoszlopban kell vezetniük.

Az úgynevezett 5. számú hosszútávú vezetési gyakorlat során nem csak a szükséges távközök megtartására kell figyelniük, hanem az összeköttetést biztosító rádióhálón keresztül érkező parancsokat is követniük kell. A környező településeken átívelő menetvonal a dandár gyakorlótereit is érintette. Itt a katonáknak le kellett küzdeniük „szennyezett terepszakaszt”, illetve gyakorolták a menetoszlop fordítását. Ez utóbbit akkor lehet alkalmazni, ha az úton tovább előre nem lehet haladni, s egy Y forduló végrehajtásával az ellenkező irányba tudják folytatni a menetet.

A következő lépés a vizsgáztatás lesz, ahol az eddig szerzett tudásukat bizonyíthatják a leendő gépjárművezetők. A sikeres vizsgát tevők jogosultságot szereznek az adott technikai eszköz vezetésére.

Szöveg és kép: Kapás Viktor István hadnagy

A cikkhez tartozó galéria elérhető itt: Vezetési gyakorlatot tartottak Tatán
A videó forrása: Vezetési gyakorlat a tatai dandárnál