Dandár Hírek Hírek

Szimulációs térben küzdöttek

Tata és Várpalota helyőrségekben hajtotta végre az MH 25. Klapka György Lövészdandár a dandár és az alegységek törzsei részére szervezett „Klapka Karabélya 2018” elnevezésű számítógépes szimulációval támogatott törzsvezetési gyakorlást.

A háromnapos esemény célja a különböző törzselemek közötti együttműködés fejlesztése, illetve a dandárszintű harcvezetési képességek fenntartása. A gyakorláson a tatai alakulaton kívül az MH Összhaderőnemi Parancsnokság is képviseltette magát, a MARS szimulációs rendszer kezelésében pedig a Szimulációs Gyakorló és Kiképző Központ dolgozói segítették a katonákat.

Az elképzelt szituáció szerint a tatai katonák egy dandárszintű szervezettel folytatnak halogató harcot, ezzel időt nyerve a fő erőknek a fő védelmi vonal kiépítésére, az újjászervezésre, illetve az ellentámadás előkészítésére és végrehajtására.

A harcvezető központ több elemből épül fel, melyek közül kiemelten fontos a felderítő, a hadműveleti, a tűztámogató, a híradó-informatikai, illetve a logisztikai részleg. A hadműveleti részleg a harcvezető központ „agya”, ide fut be minden információ, amelyek alapján a parancsnok döntést hoz. A különböző törzselemek a részükre megküldött és feldolgozott adatokat felviszik a papíralapú és digitális térképekre, így vizuálisan is követik a harc menetét.

Az alegységek törzseiből delegált katonák a MARS szimulációs programban megjelenő események alapján készítik el jelentéseiket, amelyeket különböző információs eszközökön továbbítanak a dandár harcvezetéséhez. A másik oldalon, az ellenerő külön rendszerben hajtja végre az alájátszást a szimulációs programban, ezzel megteremtve a gyakorlás valószerűségét.

Szöveg: Kapás Viktor hadnagy

Kép: Petrovics Renáta és a szerző felvételei

A cikkhez tartozó galéria elérhető itt: Szimulációs térben küzdöttek